Vitön

17.09.2019

Den 26:e juli 2016 klev jag iland på Andréenäset, den sydvästra delen av Vitön, den plats dit Andrée-expeditionen anlände i oktober 1897 efter månader av fruktansvärt lidande. Själv hade jag kommit dit på ett bekvämt expeditionsfartyg, jag hade strax innan avnjutit en trerätters lunch och jag var varmt klädd i Gore-Tex och stövlar. Vi hade fyra beväpnade vakter som höll utkik efter isbjörnar, medan en femte berättade den korta versionen av historien om hur det kom sig att Andrée, Strindberg och Fraenkel dog på samma plats nästan 119 år tidigare efter ett misslyckat försök att nå Nordpolen med vätgasballong.

Det var en av de starkaste upplevelserna i mitt liv.

© 2019 Björn Lantz. Alla rättigheter reserverade.
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång